En Helt Ny Karriär

Då har det alltså gått ytterliggare en vecka i lumpen. Är nu hemkommen på min sista ledighet innan vi ska iväg ut i fält nästa helg. Lär ju bli... Intressant...

Mycket har hänt denna vecka. Jag har blivit utskälld av vår nye sergeant (Sergeant Lundberg), fått inventera och städa om hela skåpet, jag har fått sår på fingrarna, jag har "lekt" med en AK5:a samt fått en helt ny karriär som signalist på TOLO-plutonen.

Som signalist kommer jag att sitta i en terrängbil tillsammans med Fänrik Nilsson och Sergeant Lundberg. Vår uppgift kommer att vara att rekognosera terrängen efter lämpliga TOLO-platser (TOLO = Tanknings- och Laddningsomgång), hålla reda på fientliga trupper som kan skada och/eller störa kommunikations- och/eller underhållslinjerna, ta in uppgifter från spaningsförbanden, uppdatera lägeskartan samt skicka ut och vidarebefodra order till TOLO-plutonen så de vet när/var/hur de behövs. Detta är tydligen den enda befattningen på TOLO som inte kräver körkort och det är samtidigt den enda befattningen som verkar rolig/intressant på TOLO. De övriga som finns är dumper- och lastbilsförare. Och ni som känner mig vet att jag inte är speciellt intresserad av fordon, etc. Därför tror jag att signalist kan passa mig väldigt bra. Underhållsplutonen är ju den viktigaste plutonen på egentligen hela bataljonen, för om det inte finns något bränsle står ju fordonen still och finns det ingen ammunition kan ju inte soldaterna skjuta, och då förlorar man kriget (troligtvis).
Det påminner mig om det klassiska militär-"ordspråket":
"Ett krig vinns av den sida som har bäst:
Underrättelser - När/var är målet och vad sysslar målet med?
Logistik/Underhåll - Hur får man lättast fram medicin, mat, ammunition, vatten, bränsle, etc, till förbanden?
Taktik - Vilken väg är den snabbaste, säkraste och effektivaste till att bekämpa fienden? Detta baseras alltid på de två tidigare punkterna"

I övrigt har jag pillat med AK5:an så man har sår och klämmärken på hela handen nu. Men det går över snart... Såg även att jag kommit in som första reserv på min högskolekurs jag sökt på Uppsala Universitet. Hade tänkt läsa "Freds- och konfliktkunskap A", 15hp, på distans från Uppsala Universitet nu när jag låg i lumpen. Så man inte bli helt förtappad på skolfronten också...

Jag har även sytt klart märkena på min vapenrock den här veckan, och jag måste säga att det var helt ok. Små stygn (1-2mm) på utsidan som knappt synns, samt lagom stora (1-2cm) på insidan... Tror dock att jag kan ha sytt ett märke lite fel då jag glömde sy in en liten kant eller liknande. Får försöka åtgärda det nästa lediga kväll på regementet (Min vapenrock hänger kvar, inlåst i värmeburen tillsammans med fältbyxorna samt kroppskyddet).
Dessutom så blev jag glad när Thelin, vårat plutonsbefäl sa på flyget hem idag: "Du är inte lat. Du har bara extremt oflyt". Det tycker jag faktiskt är jävligt sant också. Jag stressar och står i för att saker och ting ska bli gjorda i tid, sen är det faktiskt inte mitt fel ifall en ärm på fältjackan inte går på tillräckligt snabbt, vapnet krånglar (Vilket det gör, men det krävdes ett uttalande från Fänrik för att Sergeant Lundberg skulle ge med sig att det inte var jag som var svag, utan bara vapnet som var felkonstruerat) eller utrustningen är undermålig. Okej, jag kan erkänna att jag segar ibland, men för det mesta så stressar jag och försöker hinna, men jag har inte turen på min sida helt enkelt. Och att påstå att jag latar mig är fel, det är bland det sista jag gör. Speciellt med tanke på att vissa andra i plutonen sover i en tom bädd för att slippa gå upp och bädda sängen på morgonen...

Men det här har defintivt varit en riktigt härligt vecka, och nu gäller det bara att ta det lugnt i helgen och vila ut inför våran 8 dagars fältvecka nästa vecka (Tisdag v.33 - onsdag v. 34 om jag minns rätt) samt träna och få upp någon sorts kondition. Ska väl försöka köra lite BRAK (Fysträning för Ben, Rygg, Armar och Knä) på morgonen och ta iallafall EN joggingrunda i helgen.

Ett par bra citat från veckan som varit:

"Det värsta med lumpen är fan att man aldrig hinner skita klart"
-- Ahlsén, ca 10 minuter innan uppställning

"- Vad ska du göra när du kommer hem då?
- Typ... Lägga mig sängen och glo på TV
- Ah, som på logementet då alltså?"
-- Diskussion mellan mig och Thelin på Arlanda

Samt två bra låttexter som, för mig iallafall, beskriver dels lumpen, dels den senaste tiden väldigt bra:

kent - En Helt Ny Karriär

Jag krossar fönstret
Tar mig in i ditt rum
Det är en helt ny värld
Men jag är alldeles lugn


Jag krossar fönstret
Tar mig in i ditt rum
En helt ny karriär
I en helt ny stad


Dom vill verkligen ha mig kvar
Dom vill verkligen ha mig här
En helt ny karriär

Och nära gatan
Med en blödande hand
Så länge fötterna bär
Så länge lungorna kan


Och nära gatan
Var det du som vann?
En helt ny karriär
I en helt ny stad


Dom vill verkligen ha mig kvar
Dom vill verkligen ha mig här

En helt ny karriär
En helt ny karriär

En helt ny karriä - är, en helt ny karriär
En helt ny karriä - är, en helt ny karriär
En helt ny karriä - är, en helt ny karriär
En helt ny karriä - är, en helt ny karriär


kent - På Drift?

Vi har väl inga hemligheter kvar
men det är så jävla fegt att ge sig av
Bohemerna, poeterna är svin
och On The Road den fånigaste skiten jag har läst
för Hjältar och Hjältinnor stannar kvar
med ryggen upp mot väggen
bara hud mot vassa eggen
och de rivs och slår och bits
för sina liv eller någon annans

de får ingen belöning
men de kräver ingenting
de bara gör biter ihop och håller käften

Älskling det vi mest av allt vill ha
är någonting som aldrig kan bli vårt
November är en mur av våt betong
där en löjlig dröm om flykt föds
för att krascha och sen dö
men Hjältar och Hjältinnor stannar kvar
De spottar hårt mot vinden
och de värmer våra händer
så vi inte tappar taget
om den kärlek vi har rätt till
De vågar tro och hoppas
på att någon däruppe ser oss
någon som hellre vill förlåta än fördöma oss
för något vi inte visste att vi gjort

//620 Strömgren Out!

Kommentarer
Postat av: Maj-Lis

Bra Victor! Stå på dig! Flytet kommer att bli bättre så småningom.

Intressant att läsa det du skriver, men är det ok att sätta ut namn på folk? Undrar bara!

2009-08-07 @ 23:22:20
Postat av: Strömgren

Jag ger ju bara ut efternamnet, så det borde inte vara någon större fara på taket... Skulle någon klaga får jag väl ändra det i efterhand då

2009-08-07 @ 23:24:08
URL: http://tvahundratrettio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0