En introduktion...

Detta första inlägg blir alltså det inlägg som ska introducera mig och hela bloggen...

Ja, var ska man börja då? Jag kan ju börja med att prata om mig själv...
De flesta som läser här känner nog redan mig och vet väl det mesta, men ändå...

Jag heter alltså Victor Strömgren och rycker in på I19/Pbat i Boden, Norrbotten på måndagen den 27 juli. Tanken bakom denna blogg är alltså för folk som är intresserde ska kunna följa mina upplevelser och äventyr inom det militära.
I övrigt kan man säga att jag är MÖP (Militärt Överintresserad Person) och har ett överdrivet stort intresse av (militär-)historia, speciellt Europa 1914-1945 (Dvs första och andra världskriget). Jag älskar musik, och mina favoritartister/husgudar är då kent och Rammstein (Konstig kombo?). Jag lyssnar även på: Thåström (Och alla hans projekt, Ebba Grön/Imperiet/etc), Metallica, Clawfinger, Apocalyptica, the Cure samt Sabaton (Sabaton är mest troligtvis ett resultat av MÖP samt historieintresset). I den här bloggen kan jag tänka mig att ni kommer att se många referenser till tidigare nämnda bands låttexter, främst då Sabaton och kent kan jag tänka mig...
Under min tid i Boden (27 juli - 18 juni 2010) kommer jag (troligtvis) att plugga Freds- och konfliktkunskap på halvfart/distans från Uppsala Universitet. Jag ligger just nu som andra reserv där, får se hur det blir.

Jag blev uttagen av Pliktverket som bandvagnsförare, och tanken var att jag skulle köra bandvagn på sjukvårdsplutonen i Trosskompaniet. Men eftersom jag ej har körkort så sket sig detta, så vi får se vad jag blir förflyttad till. Det jag hörde när jag var på informationshelg i maj (?) var att jag skulle bli förflyttad till sambandssoldat om jag inte hade körkort så det verkar som att det är det jag kommer bli då också...

Vad är då en sambandssoldats uppgift kanske ni undrar?
Jo, tanken är att vi ska hålla igång kommunkationerna mellan trupperna och befälen, etc.
Läs mer här: http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=KO901&fsgr=2

Bloggens namn då?
Jo, mitt soldatnummer är alltså 230, och eftersom man inte fick ha siffror i bloggadressen blev det alltså tvahundratrettio i namnet.

Så, nu vet ni en hel om mig! Har ni några frågor är det väl bara att fråga i en kommentar, så kanske jag svarar.

Tack för mig!

Kommentarer
Postat av: Felix

Sambandssoldat, även känt som "kabel-tattare" ;)

2009-08-07 @ 08:59:42
Postat av: Strömgren

Hehe, jo :p

Men min nya befattning är "signalist", vilket är typ (om jag fattat det rätt), en bladning mellan spanare, eldledningssignlist, sambandssoldat samt kartritare, typ :p

2009-08-07 @ 21:16:50
URL: http://tvahundratrettio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0