500 mil i snön, Ett UFO över sjön

Nu har snön fallit över Boden och vintern har kommit på allvar... Den kom i torsdags förra vecka och det har väl blivit en 10cm och -6 grader denna vecka. Riktig julkänsla!

Förra veckan var vi och sköt Pansarskott M/86 (P-skott M/86). Det var grymmt kul. Vi fick skjuta i olika skjutställningar, mot stillastående och rörliga mål, m.m.

Här kommer lite klipp från den veckans övningar:
Tre av våra befäl tävlar med P-skott samt Ak Cesar. Befälet längst bort är TOLO:s Fänrik.


En kille från skyttepluton övningsskjuter med pansarskott.


En litet filmklipp från när vi åker bandvagn 206 påväg tillbaks från övningsområdet.



På onsdagen den veckan hade vi även ett sk. ensamdygn. Dvs de släpper ut oss i skogen och låter oss sova i vad de kallar för "ensamma vargen", dvs att man sätter upp ett regn-/vindskydd och lägger ut ett liggunderlag och tillbringar sedan en natt så. Egentligen skulle vi marscherat tillbaks på morgonen, men pga av tid och säkerhet (vi skulle skjuta ännu mer p-skott under dagen) fick vi åka bil tillbaks och äta frukost i matsalen.

Denna vecka har signalistutbildningen påbörjats och vi har lärt oss hur man talar i radio (Vilka ord man använder, und so weiter), hur man sätter upp en högantenn, hur man använder en radio, m.m. Tyvärr kommer jag dock att missa del 2 i min befattningsutbildning då befälen har fått för sig att jag måste ha ADR-utbildning (Transport av farligt gods) ifall jag, av någon anledning, nånsin åker lastbil eller dumper med de övriga i TOLO (Varför jag nu skulle göra det?). Fördelen är dock att det är en civilit meriterande utbildning som kostar mellan 50.000 - 100.000 kronor i vanliga fall. Så det är ju väldigt bra att ha. Förutsatt att jag har körkort.

I fredags (Eller var det torsdags?) fick vi officiellt reda på att vi i TOLO ska iväg på en treveckors NATO-övning i Norge i februari/mars. Nackdelen: Det är samtidigt som de övriga får sportlov. Fördelen: Det är en NATO-övning.
Personligen ser jag fram emot att få åka omkring i de norska fjällen och kriga med brittiska, amerikanska, norska, danska och tyska trupper.

I övrigt: Min mobil är trasig så om man vill komma i kontakt med mig är det MSN, Facebook, Email, här, eller någon annanstans på Internet som gäller i första taget.

I övrigt #2: Nya kentskivan ("Röd") släpptes i förra veckan. Och jag måste säga att den skiljer sig en hel del från deras tidigare skivor. Framförallt ljudmässigt. Det nya synthiga soundet sätter kent i ett annat ljus. "Röd" har många bra låtar, t.ex. "Taxmannen", "Krossa Allt", "Sjukhus", "Idioter", "Svarta Linjer" och "Det Finns Inga Ord". För att ta några exempel.

Veckans låt får då bli kents "Sjukhus", med sin klockrena text!


De tog mig till en plats där inget växte
Till en plats där bara skuggorna i dammet hade tid
De tog mig till en sal, ett solblekt sjukhus
Där alla dörrar var så tunga att de inte krävde lås


De ledde mig förbi rader av stärkta sängar
Där våra steg ska eka länge efter att vi alla gått ur tiden
Jag skriver ditt namn just när regnet träffar fönstren
Och en ond vind skakar träden, tamburiner, shakers av döda löv


Och de tog mig till en smutsig strand
Där vålnader av surfare som drunknat samlade PET-flaskor för pant
På en grusväg mellan fält där ondskans blommor tilläts växa
Och förvandla evig skog till skvallerpress


Och de pekar mot en fond, giftgula moln
Orangea lampor, tysta silos, jetplans ångspår, bengrå torn
De viskar i mitt öra:
“Ser du framtiden, ser du hur inget växer, inget lever men ingen dör?”


När man äntligen kan se alla mekanismerna där bakom
Så blir man aldrig rädd mer
När man äntligen kan se alla kejsare stå nakna
Så vänder allt igen
Allt vänder om igen


Jag vaknar i en sal, på ett skuggigt sjukhus står en kvinna
vid min säng som blekt sina tänder en grad för hårt
Hon smeker min kind varligt med en hand konstgjord som dockors
Rynkfri, ringlös, målad, tung och febervarm


Och min hud, vitt porslin, små ilskna utslag
Är en släng av allergi främst mot min samtid och min tro
Jag skriver ditt namn tveksamt på ett vykort, liksom testar
Vem du var, det har jag glömt för längesen


När man äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir man aldrig rädd mer
När man äntligen kan se alla kejsare stå nakna
Så vänder allt igen
Allt vänder om igen


Jag går ensam in i ljuset


Jag går ensam in i ljuset
Jag går ensam in i ljuset
Jag går ensam in i ljuset


Det var allt för denna vecka!
Och om ni undrar så kommer detta inläggs titel från kents "Max 500" från deras album "Du & Jag Döden".

//620 Strömgren Out!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Var det riktiga pansarskott eller 20 mm?

2009-11-15 @ 12:38:25
Postat av: Strömgren

Det var 9mm övning med spårljus

2009-11-15 @ 12:58:52
URL: http://tvahundratrettio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0