Mot gummi, glas & metall, betyder ett mirakel inget alls

Då var sista veckan av grundutbildningsterminen äntligen över! Denna vecka har vi haft sprängtjänst samt SIB (Strid i bebyggelse) med fokus på inbrytningar genom fönster, dörrar och väggar. Vi har även fått öva en hel del med minor, t.ex. hur man apterar dem, placerar ut dem, etc.

Eftersom Sverige har (tillskillnad från t.ex. USA, Ryssland och Finland) valt att förbjuda truppminor har vi endast fått öva med fordons- och stridsvagnsminor. Vi fick dock öva med Försvarsladdning 21 (Det vapen som tidigare hette "Truppmina 12". Skillnanden mellan försvarsladdning och mina är att en försvarsladdning utlöses av en person och utgör då inte lika stor risk för ickekombattanter samt behövs inte röjas efter kriget medan en mina använder snubbeltråd och är risk för alla. "En mina skiljer inte vän från fiende"). I torsdags fick vi öva mineldöverfall genom att dela in oss i grupper och placera ut minorna på ett taktiskt sätt för att på enklaste sätt slå ut två fientliga spaningsfordon. Vi var då tvugna att placera ut skenmineringar, hitta lämpliga eldställningar, snabba och effektiva flyktvägar, etc. Sedan kom ett befäl och inspekterade och vi var tvugna att motivera hur vi tänkt. Detta var grymt kul.

På onsdagen fick vi öva SIB med inbrytningar genom fönster. Detta var definitivt det roligaste jag gjort sen inryck. Jag känner personligen att jag vill ha mer SIB och då få öva full strid i bebyggelse med finetliga mål, etc. På mönstringen sökte jag ju till Livgardets Stadsskytteenhet, de som varje år övar 7 dagar inne i Stockholms innerstad där de ska kriga sig igenom Stockholm med slutmål Riksdagen.
 På onsdagen hade vi även med oss några PRAO-elever från Bodens grundskola som ville prova på soldatlivet under 5 dagar (Dock sov de hemma, etc, så de missade ju 90% av själva grejen). Det var lite annorlunda att ha dem med under övningarna.

I måndags(?) lämnade jag även in min ansökan till EU:s snabbinsatsstyrka NBG 11 (Nordic Battle Group 11) som skall rycka in i augusti 2010 för att stå i beredskap från och med 1/1 2011 t.o.m någon gång i juni 2011. Jag sökte befattningar liknandes den jag kommer utbildas på nu, dock inom andra enheter. Jag sökte som stabsasstent/signalist på Sjukhuskompaniet i Skövde, stabsasstent/signalist på Ingenjörskompaniet i Eksjö samt som ledningssoldat (signalist) på Ledning- & Understödskompaniet i Boden.

Jag har svårt att tro att NBG kommer att användas då EU saknar någon gemensam plan för exakt hur styrkan skall användas. OM den skickas iväg hoppas jag personligen att det blir på en humanitär/fredsbevarande mission till Afrika då det, i min mening, är där dessa styrkor behövs och det är dit jag helst skulle vilja åka och hjälpa till.
 Jag har även funderat på att lägga in en ansökan till missionerna i Kosvo och Afghanistan. Det får vi se hur det blir med det senare.

Jag fick, som vanligt, åka hem på helgpermission igår, dock blev det med tåg eftersom denna vecka (v.44) är vi helt lediga och får stanna hemma. Dock med undantag för lastbilsförarna på TOLO samt bandvagnsförarna och -cheferna på sjukvård då dessa dels hade utbildning att ta igen under veckan, samt så ska de ha beredskap över helgen. Beredskap innebär att man ska vara insatsberedd och kunna befinna sig med full stridsutrustning i sitt fordon inom en timme från det att larmet går. Den typ av insats de ska vara beredda på är (förutom krig då) eftersökningarna av person, samhällsstöd (vid t.ex. stormar), etc.

Ja, och nu ska min Rammsteinsskiva ha kommit på posten och bör ligga hemma och vänta*. Om två veckor släpps även nya kentalbumet "Röd" som jag har förhandsbokat i en deluxebox som innehåller den ordinare CD:n, tre LP-skivor, en USB-disk (innehållandes samma låtar som skivan) samt en bok. Vad detta kostade tänker jag hålla hemligt då det finns folk som anser att faktiskt köpa de produkter man vill ha är korkat och slöseri med pengar.

Det var allt från mig för denna gång!
//620 Strömgren Out!


*Just nu är jag hos min far i Borlänge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0