Gasanfall, bränder & fältövning

Eftersom jag inte hunnit uppdatera bloggen på två veckor kommer här nu istället en tvåveckorsuppdatering.

Förrförra veckan hade vi CBRN-utbildning (CBRN = Chemical, Bacteriologial, Radioactive and Nuclear Weapons [Kemiska, Bakteriologiska, Radioaktiva och Nukelära vapen]). Dvs hur vi ska agera i händelse av ett anfall av ett sådant vapen, men även om hur man skyddar sig mot läckor, pandemier, härdsmältor, etc. Vi fick under veckans första dagar öva hur man tar på sig skyddsmask, vilka kläder man ska ha på sig, etc. På torsdagen åkte vi ut till Rödberget för att ha skarpövningar. Vi fick först, iklädda komplett CBRN-utrustning, gå in i en gaskammare där de släppte ut tårgas, och sedan skulle vi göra lite simplare övningar så som armhävningar, upphopp, etc. Tanken var att kolla så att maskerna satt på som de skulle och att utrustningen täckte ordentligt samt att inget läckte. Övningen tog väl inte mer än en 5 minuter.

Senare under samma dag skulle vi öva brandsläckning vid t.ex. napalmanfall. De smetade in ett antal dockor i napalm och sedan skulle vi, med hjälp av en filt, släcka napalmen genom att kväva den (Eftersom napalm inte går att släcka på något annat sätt). Nästa uppgift bestod av att vi skulle släcka en sandlåda med flygbränsle (fotogen) i. Detta fick vi använda brandsläckare till dock.
 Tredje, och sista, uppgiften under dagen bestod av att vi skulle gå igenom en brandkorridor, dvs en liten "koja" som de smetat in med napalm och tänt på och som vi sedan skulle gå igenom. Man fick inte springa, utan endast gå i normal takt. Precis när jag skulle gå igenom slog det ut en napalmlåga framför mig och min hjärna kom igång och tänkte i princip "Vad sysslar du med? Detta är napalm! Du VET vad napalm gör med människor! Vad i helvete?!", vilket ledde till att jag började gå snabbt och tvingades gå om brandkorridoren igen. Men det var inte så farligt.

Förra veckan hade vi fältövning. Vi skulle lära oss bl.a. hur man kastar handgranat (Vi fick kasta både lösa övningsgranater och skarpa spränghandgranater) samt öva strid med skarp ammunition. Dittills hade vi endast övat det med lös ammunition. Vi fick öva enskild soldat strid (dvs soldat vs soldat) samt stridspar/växelvis framryckning (två soldater som rycker fram genom en bana och täcker varandra). Vi fick då öva mot dockor som poppade upp framför oss och som vi sedan skulle, på enklaste sätt, skjuta ner. Sista momentet i stridspar var värnrensning, dvs. att vi nått en fientlig ställning som vi ska slå ut. Då var det handgranat & automateld som gällde.

När alla övningar var avklarade på torsdagen skulle vi marschera tillbaka till förläggningen (~ 7km), men eftersom jag var sjukskriven för min fot så missade jag den. På vägen fick de även genomföra en del tester som t.ex. handgranatskastning, ihopsättning av bår, etc. Senare fick vi även höra talas om att detta var den s.k baskermarschen. Vi har inte fått det bekräftat av befäl ännu, men inte heller fått det förnekat så vi vet inte än. Men OM det var det så missade jag tyvärr den marschen. Förhoppningsvis så får jag ta igen den vid annat tillfälle.

Jag har även bilder från dessa två veckor någonstanns, de kommer upp vid tillfälle. Jag fick även veta att jag ska bli TOLO-Sjukvårdplutonens dynamittard, dvs den personen inom plutonen som får specialutbildning på sprängmedel så som dynamit och C-4. Det kan ju bli intressant.

Denna vecka har ungefär hälften av plutonen fordonsutbildning och resten av oss förbereder för Garnisonens dag på lördag. Det innebär att det är dåligt med utbildning denna vecka. Dock kommer vi få skyddsvaktsskjutsprovet imorgon för att göra oss till godkända skyddsvakter.

I helgen är det som sagt garnisonens dag/besökshelg på I19 samt A9 (Artilleriregementet) så samtliga har helgtjänst och ska förbereda för det. Det betyder att jag inte kommer få åka hem förens på torsdagen veckan därpå. Dock kommer jag få åka tåg, så det blir att jag kommer hem till Stockholm på fredagsmorgonen istället.

I en totalt omilitärrelaterad nyhet har jag lyckats få tag i ståplatsbiljett till Rammstein i Globen den 20 februari. Det kommer (mest troligtvis) bli 2010:s händelse! Nu i helgen förhandsbokade jag även den nya skivan ("Liebe ist für alle da" ["Det finns kärlek för alla där"]) från Ginza.se i limiterad dubbeldiskversion i digipakfodral. Dessutom köpte jag nya singeln "Pussy/Rammlied" på Bengans. Jag köpte även Ebba Grön "Samligen" samt krigsfilmen "Vinterkriget". Dessutom beställde jag (från Ginza.se) Clawfingers "Deaf Dumb Blind" i Remastrad version, kents "Du & Jag Döden" (Världshistoriens bästa skivtitel i min mening f.ö) i limiterad utgåva samt kents "Tillbaka till Samtiden", även den i limiterad utgåva.

Det var allt från nordfronten denna gång!

//620 Strömgren Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0